Wednesday, March 17, 2010

New Year Trip : Menjelajah Sg Petani dan Misi Menawan Gunung Jerai

Percutian pendek. Bagi kami semua, nilai cuti 3 hari adalah bersamaan dengan cuti seminggu kerana ketiadaan cuti semester sejak bermulanya blok klinikal. Masa yang ada digunakan sepenuhnya untuk dinikmati secara total dan bersungguh2. hahahaha. Biarpun pendek, cukup menggembirakan dan puas sekali. Dibawah adalah percutian di Kedah, dipengerusikan oleh Faha sebagai tuan rumah. Aku gunakan banyak gambar untuk mengurangkan jumlah perkataan yang harus ditaip.

Masa Bertolak: 1 Januari 2010 Jam 12.10am
Destinasi: Sg Petani

BKJ887: Pemandu Utama SaifulHaziq, dibantu oleh Dzulhilmi. Penumpang Tegar: Sipom, aku dan tuan rumah=Faha

WSU 5980: Pemandu utama:Taufik, dibantu oleh Aiman. Penumpang Tegar:Paan, Hangz, Wadi

Dol tido seblom diberi tugas memandu

toopac, aiman, wadie palsy dan hangz

masa tiba di SP: 4.30am

Plan asal: berada di kaki Gunung Jerai seawal jam 7 pg
Realiti: Jam 7pg masing2 ade yg blom Smyg Suboh

Perjalanan dari SP ke Yan yang mengambil masa lebih kurang 30min, gunung Jerai di latar belakang.

Tiba di kaki Gunung Jerai: Jam 9.00pg
Misi mendaki: Menawan Jerai sehingga berjaya
Keperluan: Air mineral 1 botol 500ml setiap orang, tanpa kompas, tanpa ranger. Kamera wajib
Pengalaman: tiada seorang pun yang pernah mendaki Jerai melalui trek pendakian, termasuklah tuan rumah.
Aku: tidak ada special training oleh kerana kelas Opthal yang sibuk sehingga ke petang.
Prospek: Menawan Jerai dengan sedaya upaya

Jerai: Ketinggian 1380m/4140 kaki dari aras laut
Komen pertama setelah membaca maklumat: Gila!! 10 org baru 20kaki!

Halangan pertama: Tangga 1000. Curam dan akan memakan tenaga dan CO yg byk
Peringatan: Latihan intensif diperlukan sebelum anda mencuba aksi ini. seyes.

Habis Tangga 1000, trekking merentasi hutan. Sesukehati je men trekking tanpa map, kompas ataupun penunjuk jalan. Hanya ikut past trail je.

Berehat sambil bergambar. Kelihatan epol duduk bersimpoh.

Setelah trekking untuk 2 jam, tiada kedengaran bunyi air terjun/manusia. Hanya kami, hutan, angin, sesekali unggas, dan ALLAH sahaja. "Skit lagi, depan tu je kot" motivasi dari epolhaziq untuk para pendaki. kebanyakan Air mineral 500ml telah habis selepas halangan pertama tadi.
Alhamdulillah, tiba-tiba kami berjumpa dengan 3org yang mendaki turun dari Jerai. Katanya ada dalam 2jam lagi perjalanan. Soalan ke2 dari kami, "Bang, ada kedai jual air x atas tu?" Kakiku dah start krem kerana krangnya latihan fizikal sebelum menghadapi pendakian ini. Sian mereka2 terpaksa menunggu aku.

Moral: Sila wat fitness test dulu sblum anda join apa2 pendakian.

Kira-kira 50m nak tiba di puncak, kaki kiriku diserang acute cramps. Aku x leh nak bgn berjalan langsung smpi terbaring sebelah puncak kedah resort tu. Gile pedih beb. Siap bleh palpate hamstring aku. Selepas sapu ubat sejuk ajaib toopac, akhirnye dapat gak aku berjalan dan menikmati pemandangan.

udaranya segar dan pemandanganya membuatkan kami semua hilang penat dan lelah.

Resort di atas g.Jerai. Harga makanan ikut harga resort la.

Lepas tu kitorang cari kedai makan yang murah2 sket atas gunung tu untuk minum. Air 100+ tu mcm air yg turun dr syurga, punyalah bersyukur kitorang dpt minum air. Oleh kerana kecederaan hamstring aku, diorg suggest aku trun ikut pintu Gurun, sedangkan diorg akan balik semula ikut trail td dan akan turun di Yan. So aku tumpang sorang pak cik maintainance dr resort yg nak turun smyg Jumaat. Giler best lalu selekoh patah naik moto.

Sampai kat bawah, aku mati kutu xtau nk wat pe. dah la sorang2. Aku ambik gambar batu ni. Nak cari bas pun problem. Sume bas nak gi AlorStar je, teksi pun xde yang kosong. So terpaksala aku melangut kat situ utk 3jam sehinggalah diorg datang amik aku.

Dalam kul 4 diorg sampai, dah siap wangi2. So, kitorg singgah kat masjid terdekat spy aku pun boleh mewangikan diri dan u2k solat jamak.

Setelah selesai solat, Faha membawa kami semua jalan2 di sekitar SP. Misi kami seterusnya ialah muzium arkeologi Lembah Bujang. Korang mesti igt gambar-gambar candi kat buku sejarah f4 dulu, kirenya kitarg berada live di sana la. Bleh tahan jugak seni bina diorg walaupun kitorg bukanlah peminat geologi.

Lepas puas explore lembah bujang, kitorg jalan2 kat Tg Dawai lak. Skali pak cik kat Tg tu offer kitorg pusing2 naik bot, RM4 sorang. Layan gak.

Pantai Merdeka: Satu2nya pntai yg bleh mandi kat SP.

G.Jerai dr Laut

Lepas puas nek bot, kitorg gi mkn mlm di sekitar Tg Dawai. Mkn seafood, tp service punyela lambt. Dah berkurun mintak x dpt2 order. Alasannye restoran sibuk sbb ade org nk wat majlis kat situ. WTH! Layankanla org yg dok menunggu order ni dl. Akhirnya dapat order setelah 1jam menunggu.Tobat mkn kt situ lg, seafood nye biase2 je.
Lpas mkn, kitorg balik ke rumah Faha. Setelah selesai smyg, plan asal nk gi mlwat SP dikala malam xjd sbb msg2 dh penat. Pakat tido awal semuanye.

Pagi Sabtu, semua bangkit sedikit awal, mana taknye, mak Faha masak nasi Lemak spesel, dari ngantuk xnak bukak mata pun jaga sbb lapar

Toopac straight bgn dr tido lpas dgr nasi lemak. Rambut pun stylo lagi.

Nasi lemak yang dibaham oleh manusia yang kelaparan.

Lepas makan, semua bersemangat bersiap2 nak pegi mandi airterjun di Lata Batu. Lupa nak mention, kamera toopac mengalami masalah dan semua gambar yg diambik melalui kameranya xdpt di load, so toopac agak emo bila disebut perkataan kamera dihadapannya hari itu, hahaha.

Typicl sx org emo

Sejuk gile, ketar masuk air tu

Tgh hari tu, selepas balik dari mandi air terjun, kami berkemas untuk pulang. Setelah berterima kasih pada mak dan bapa faha, kami meneruskan perjalanan dengan meround SP, aktiviti yang gagal dilaksanakan pada mlm sebelumnya.

Toopac yg emo lg.

Jeng3x. Inilah destinasi u2k lunch kami, Radix Fried Chicken milik HPA.

segar, organik,lazat, berempah rangup dan halal. Macam KFC, tp anda tidak akan berasa ragu-ragu.

toopc, mkn pun emo.

Setelah kenyg makan, kami bertolak pulang ke KL. Tiba di KL jam 8mlm. Cukup gembira, penat dan yg penting, msh ada 1hr u2k berehat.

Masa Tamat: 2 Januari 2010 Jam 8.30mlm.
Budget Kasar Seorg: Minyak + Tol =RM20
Penginapan = Free
Gunung Jerai = RM 2(air mineral 500ml) + RM3(air tin 100+)